thumbnail

ЩОДО ЗАЛУЧЕННЯ SMO (SITE MANAGEMENT ORGANIZATIONS) ДО ПРОВЕДЕННЯ КЛІНІЧНИХ ВИПРОБУВАНЬ

     У зв’язку з тим, що залучення SMO активно розвивається і в Україні та вже є досвід успішного їх залучення до проведення клінічних випробувань, від осіб, які залучені до проведення клінічних випробувань, почали надходити питання щодо упорядкування їх роботи. Відповідно, Державний Експертний Центр МОЗ України доводить до відома всіх зацікавлених осіб, які залучені до проведення клінічних випробувань, наступне.

     Основна вимога до залучення будь-яких осіб (в тому числі і таких додаткових організацій як «SMO») до організації проведення клінічного випробування наведена у п. 9.1. розділу IX Наказу МОЗ України № 690 від 23.09.2009. «Про затвердження Порядку проведення клінічних випробувань лікарських засобів та експертизи матеріалів клінічних випробувань і Типового положення про комісії з питань етики». Даним пунктом передбачено наступне «Клінічне випробування може розпочинатися в кожному конкретному МПВ … за умови оформлення договірних відносин між усіма юридичними та фізичними особами, які залучені до проведення клінічного випробування, та після укладення договору про страхування життя та здоров’я пацієнта (добровольця) у порядку, передбаченому законодавством.».

     Таким чином, діюча нормативно-правова база не містить заборони щодо такого залучення. В той же час необхідно враховувати наступне:

     1) Залучення SMO має бути належним чином оформлено договірними документами. І спонсор/заявник, і відповідальний дослідник, і керівництво ЛПЗ мають визначити, встановити й розподілити всі обов’язки та функції, пов’язані з клінічним випробуванням до його початку.

    2) Необхідно чітко диференціювати SMO від інших осіб, які залучені до проведення клінічних випробувань, відносно яких є певні вимоги та обмеження, передбачені діючим законодавством, зокрема від контрактних дослідницьких організацій (КДО), порядок залучення яких прямо врегульований (щодо порядку повідомлення про залучення таких організацій, порядку делегування їм спонсором своїх повноважень тощо).

     3) Юридичний статус та регулювання відносно певної особи, що залучається до проведення клінічного випробування, визначається не назвою такої особи, а функціями, які вона виконує. Таким чином, якщо певна організація хоч і має назву SMO, але при цьому фактично виконує функції та має повноваження КДО, то на неї будуть розповсюджуватись вимоги законодавства щодо КДО.

     Державний Експертний Центр МОЗ України і надалі сприятиме удосконаленню системи клінічних випробувань лікарських засобів в Україні у відповідності до сучасних міжнародних вимог.

thumbnail