Побічні реакції, пов’язані з системою згортання крові після введення вакцини AstraZeneca от COVID-19 (Vaxzevria и Covishield) (за оглядом даних Глобального консультативного комітету з безпеки вакцин ВООЗ)*

Після введення вакцин Vaxzevria и Covishield от COVID-19 було зареєстровано побічний прояв, що називається тромбоз з синдромом тромбоцитопенії (ТСТ). Цей синдром асоціюється з незвичайними та важкими порушеннями коагуляції крові на фоні низького рівня тромбоцитів.

Біологічний механізм виникнення ТСТ наразі до кінця не вивчено. Враховуючи це, аналітичні огляди випадків ТСТ та пов’язані з ними дослідження повинні включати всі вакцини, що створені на платформі аденовірусних векторів.

Враховуючи останні дані, ризик розвитку ТСТ внаслідок вакцин Vaxzevria и Covishield є дуже низьким. Представлені дані говорять про те, що цей ризик складає приблизно 4 випадки на 1 млн. щеплених (1 випадок на 250 000 у Великій Британії). В країнах Європейського Союзу цей показник складає орієнтовано 1 випадок на 100 000 щеплених.

На даний час проводиться робота по вивченню факторів ризику розвитку ТСТ. Окремі дослідники аналізували частоту нових випадків ТСТ в залежності від віку. Глобальний консультативний комітет з безпеки вакцин (ГККБВ) підтримує проведення подальших наукових досліджень для виявлення ризику в залежності від віку, оскільки доступні дані щодо ризику розвитку ТСТ у молодих дорослих потребують більш глибокого аналізу. Стосовно гендерної залежності, то відомо, що більше зареєстровано випадків серед щеплених жінок. Слід зазначити, що характерною особливістю ТСТ є ознаки тромбозу з визначеною локалізацією, а саме головний мозок та черевна порожнина.

Клініцистам слід звертати особливу увагу на виникнення будь-якої нової, персистуючої головної болі або таких симптомів, як різкий біль в животі, задуха, що виникають протягом 4-20 днів після введення аденовірусних векторних вакцин для профілактики COVID-19.

ГККБВ вважає, що клініцисти наполегливо повинні пропонувати лабораторні дослідження щодо визначення тромбоцитів та застосовувати методи променевої діагностики при обстежені пацієнтів з клінічними ознаками тромбозу. Крім того, клініцистам слід враховувати, що введення гепарину при ТСТ може бути небезпечним, і слід розглядати альтернативні схеми лікування, що включають такі препарати, як імуноглобуліни та антикоагулянти (ВИКЛЮЧАЮЧИ ГЕПАРИН).

Неможливо виключити наявність географічних відмінностей по відношенню до ризику розвитку подібних проявів тромбозу. У зв’язку з цим у всіх країнах важливо здійснювати моніторинг потенційних випадків ТСТ після вакцинації для профілактики COVID-19, проводити аналіз, реєстрацію та розслідування всіх випадків ТСТ. Також, необхідно проводити оцінку таких випадків при наявності ознак тромбозу поряд з тромбоцитопенією, враховуючи строки їх виникнення після щеплення.

Більш детальну інформацію щодо результатів розгляду ТСТ світовими регуляторними агентствами, проявів у післявакцинальному періоді. Які дають змогу запідозрити ТСТ та ін. було опубліковано за посиланням https://www.dec.gov.ua/ua/main у розділі «останні новини»

Державний експертний центр МОЗ України, звертає увагу медичних працівників та пацієнтів на ризик виникнення тромбів, що пов’язані із тромбоцитопенією після щеплення вакциною AstraZeneca COVID-19

*Інформація надана з даних отриманих від Глобального консультативного комітету з безпеки вакцин ВООЗ. З повний текстом документу, який також доступний до скачування, можна ознайомитися тут